Fysio verhalen

Verschillende mensen gingen je voor – hier lees je fysio verhalen van FysioFuture.

Medifactor
FysioFuture

Fysio verhalen

Verschillende mensen gingen je voor – hier lees je fysio verhalen van FysioFuture.

FysioFuture

Ze merkte dat de groei van haar praktijk niet meer ging zoals ze wilde.

Loes is praktijkeigenaar op het Zeelandse eiland Schouwen-Duiveland, in Brouwershaven. Zij wil zich als leefstijlpraktijk positioneren.

2 jaar geleden richtte ze hiervoor een complete gym in. We gaan HRV-metingen invoeren en bouwen programma’s rond de 6 domeinen.

Daarnaast zet ze producten in die zowel herstel ondersteunen als gezondheid versterken.

Deze positionering richt zich zowel op klanten als op nieuwe collega’s. Op een eiland waar het lastig is om personeel te vinden, werkt Loes aan een praktijk waar mensen graag willen werken.

Ze wacht niet af tot de groei vanzelf terugkomt. En ontwikkelt door en bouwt aan iets met toekomst.

Complimenten Loes!

FysioFuture

Jelke is calisthenics-trainer en student Interprofessionele Paramedische Zorg.

Eerlijk gezegd had ik nog niet eerder van deze opleiding gehoord.

De opleiding aan de HvA is ontwikkeld op wat de toekomstgerichte praktijk vraagt. Vanaf het begin is samenwerken met andere zorgprofessionals vanzelfsprekend.

Hoe hou je mensen langer vitaal?

Hoe organiseer je zorg in het dagelijks leven en niet alleen rondom ziekte?

Hoe werk je als zorgprofessional aan gezondheid ook als er nog geen klachten zijn?

Het zijn vragen die in deze opleiding centraal staan. En waar studenten als Jelke bewust voor kiezen.

Er is veel aandacht voor uitstroom en zorgen over het vak. Toch laat dit zien dat er ook studenten zijn die juist nu kiezen voor een bredere, toekomstgerichte benadering van zorg.

Goed bezig Jelke!

FysioFuture

Je bent er voor je cliënten. Maar wie zorgt er voor je praktijk?

Tijmen Kooij is praktijkhouder van FysioXtra. Hij werkt nog steeds met plezier als fysiotherapeut, maar kijkt óók naar zijn praktijk als onderneming.

Hij plant zijn week in dagdelen zodat er ruimte is voor strategie. Per praktijklocatie stuurt hij op cijfers en marges. Hij denkt vooruit en creëert bewust ruimte voordat het nodig is.

Zo nam hij iemand aan zonder volle agenda, omdat hij ruimte zag voor een rol die nog niet bestond.

In sollicitatiegesprekken stelt hij vragen die niet gaan over diensten of werkdagen, maar over wat iemand echt plezier geeft in het werk. Zijn aanpak laat zien dat ondernemerschap in de zorg niet draait om meer, harder of sneller.

Het verschil maak je met de manier waarop je samenwerkt en besluiten neemt.

Zorg verlenen vraagt aandacht. Een praktijk leiden ook.

FysioFuture

Michael werkt met sporters.

Dat was vanaf het begin al zo. Vooral voetballers weten zijn praktijk goed te vinden. Na een blessure, in aanloop naar het nieuwe seizoen, of gewoon om sterker te worden. De vraag groeide mee.

Steeds vaker kwamen spelers die in de zomer wilden blijven bouwen. Gericht werken aan kracht, mobiliteit en herstel. Daaruit ontstond een concreet plan.

Met Fytaal Baarn ontwikkelt Michael een traject waarin testen, trainen en opnieuw testen op elkaar aansluiten. Met Hylyght en Vald als meetinstrument, afgestemd op de voorbereiding van het seizoen.

Mei, juni en juli vormen de basis. De periode waarin spelers toewerken naar een sterkere start. Om dat goed te organiseren, nam hij een extra collega aan.

Zo ontstaat er ruimte voor begeleiding, afstemming en continuïteit. Het aanbod is herkenbaar, maar scherper afgestemd op de sporters die er al zijn.

Groei hoeft niet van ver te komen. Soms begint het precies daar waar je al goed in bent.

FysioFuture

7 jaar bouwen aan een praktijk. En dan tóch het lef hebben om opnieuw te kiezen.

Stijn en Ruben begonnen ooit met een duidelijke missie: zorg laagdrempelig maken, met aandacht voor de mens achter de klacht. de Fysiovrienden groeide uit tot een praktijk met karakter.

Nu staan ze op een nieuw punt. Een nieuwe locatie. Een sterk team. En een duidelijke wens om door te ontwikkelen.

Niet door alles om te gooien, maar door bewust stil te staan:

– Wie zijn we?
– Wat past bij deze fase?
– Wat moet blijven en wat kan anders?

We spraken over positionering, strategie en identiteit. Maar vooral over energie. Want die voel je bij alles wat ze doen.

Mooi om onderdeel te zijn van dit proces!

FysioFuture

Niels, Steven en Ivo deden het.

Een praktijk laten groeien op eigen kracht. Zelf bepalen hoe je bouwt, groeit en ontwikkelt.

Eind januari openden ze de deuren van Rembrandt Vitaal. Een plek waar sporten en sociale verbinding samenkomen in een huiskamersfeer.

Een omgeving waarin mensen zich écht thuis voelen en werken aan hun vitaliteit.

Wat 25 jaar geleden begon in een omgebouwd woonhuis met 2 behandelkamers, groeide uit tot een sterke praktijk met meerdere overnames. Elke keuze zorgvuldig gemaakt, elke stap met een helder doel.

Ondernemen in de fysiotherapie is blijven bewegen. Met opletten, durven en doen is er iets neergezet waar veel mensen plezier van gaan hebben.

Niels van der Schee, Steven van der Pauw en Ivo Daanen, gefeliciteerd met de opening van deze mooie praktijk!

FysioFuture

Op de foto zie je mij samen met Jan. Een ondernemende praktijkeigenaar.

3 locaties, een splinternieuwe ruimte van 200m² die helemaal wordt verbouwd én een slimme deal in een sportcentrum. Maar het mooiste is hoe hij en zijn team anders zijn gaan denken over hun praktijk.

Elke paar weken zitten ze samen. Niet alleen om behandelingen door te nemen, maar om vooruit te kijken. Strategie, nieuwe ideeën, slimmere processen – en ja, ook commercie. Dat laatste was even wennen, maar werd al snel omarmt.

Fysiotherapie draait om zorg. Dat vond Jan’s team eerst ook. Totdat ze merkten dat commercieel denken niet gaat om verkopen, maar om helder zijn in wat je aanbiedt. Klanten verder helpen. Niet omdat ze moeten verkopen. Maar als een logische stap om hun praktijk sterker en toekomstbestendiger te maken.

En nu zijn ze enthousiast. Niet om te verkopen, maar als ondernemers die hun praktijk niet alleen zien als een verzameling afspraken, maar als een plek waar klanten zich écht geholpen voelen.

Jan’s ervaring bevestigt dat commercieel denken in de zorg niet voelt als moeten, maar als ondernemen.

FysioFuture

“Ik ben gewoon niet gewend dat een fysio geld mag vragen”, zei Lennox.

Hij is praktijkeigenaar, fysiotherapeut en eigenaar van Lenndefysio. Al 6 jaar helpt hij (top)sporters om hun lichaam weer in balans te krijgen. Hij ziet kansen.

Voetballers die sneller willen herstellen. Sporters die sterker willen worden. Met bloedtesten en voedingstrajecten wordt zijn hulp beter dan ooit.

Zijn nieuwe aanbod klopt. De behandeling is goed, de prijs eerlijk. Toch voelt het ongemakkelijk om het te benoemen.

Fysiotherapie is toch gewoon zorg. Dat idee hield hem tegen. Tot hij besefte dat klanten geen behandeling kopen, maar een oplossing. Als hij zelf twijfelt, waarom zouden zij dan wél overtuigd zijn?

5x nee, 1x ja. 6x nee, 2x ja. Elke ‘ja’ helpt een sporter verder. Ondernemen in de zorg betekent je waarde begrijpen. Weten dat niet iedereen ja zegt, maar ook zien voor wie het wél werkt.

Goed bezig, Lennox. Mooie stappen gezet!

FysioFuture

Fysiotherapie net zo normaal maken als een kappersbezoek

Dit is Petra. Al 15 jaar werkt ze keihard als fysiotherapeut. Haar agenda zit altijd vol. Maar ze weet: dit is niet vol te houden. Ze wil rust. En een gezonde toekomst voor haar praktijk.

In plaats van klagen over lage vergoedingen, kiest Petra voor een andere aanpak. Geïnspireerd door Mike – een diëtist met frisse ideeën – kijkt ze naar het totaalplaatje: leefstijl, beweging, voeding én eigen verantwoordelijkheid. Van klanten en zichzelf.

Waarom betalen we zonder problemen voor een kapper, maar zien we investeren in onze gezondheid als lastig? Petra wil dat doorbreken. Ze ziet klanten als mensen die mogen kiezen voor hun gezondheid.

Dat vraagt lef. Buiten de gebaande paden denken en durven groeien. Petra laat zien dat het kan.

Minder klagen. Meer ondernemen. En meer waarde bieden aan haar klanten.

FysioFuture

Positief geluid over winst in de fysiopraktijk.

Tijdens de ALV van de Alliantie Fysiotherapie Zaanstreek Waterland op 6 nov kreeg ik de gelegenheid met de leden in gesprek te gaan over hoe je een fysiopraktijk [beter] winstgevend maakt.

En er was veel goed nieuws!

Meerdere praktijkhouders gaven aan succesvol vernieuwende behandelmethoden, leefstijlprogramma’s en sportabonnementen aan hun patiënten/klanten aan te durven bieden.

Concreet? Enkele voorbeelden:

– Kandidaten voor GLI die niet enthousiast waren, omgezet naar een effectiever leefstijlprogramma voor 3 maanden voor 385.- wat ze zelf moeten voldoen. En dat doen ze dus.

– Mensen met chronische rugpijnklachten, die al bij meerdere behandelaren zijn geweest, daar soms al zelf aanzienlijk voor betaald hebben en dus zonder pijnvermindering, succesvol kunnen helpen met een vernieuwend behandeltraject waarbij elektroden worden ingezet.

Daarvoor voldoen ze 875.- volledig zelf en dat wordt vooruit betaald. En daarna om de zoveel tijd en herhaalbehandeling voor 100.-

– Mensen standaard aanbieden een aantal maanden te blijven sporten, zelfstandig of onder begeleiding in de sport/oefenzaal tegen een abonnementsprijs van 50.- tot 75.- per maand. Met nota bene de basic fit om de hoek, die voor die doelgroep dus geen concurrentie vormt.

Opvallend: De praktijkhouders uit bovenstaande voorbeelden gaven aan rotsvast te geloven in datgene wat ze hun patiënten/klanten aanbieden. Dat maakt [integer] commercieel zijn comfortabeler en vaak best leuk.

En natuurlijk zegt niet iedereen ja op je aanbod. Laat 1 op de 5 klanten nou eens ja zeggen. En houdt dat een jaar vol. Moet je eens kijken wat dit me je omzet en winst doet.

Test. Durf. Probeer. Stuur bij en herhaal.

FysioFuture

Caro dacht halverwege de 60 dat ze misschien een heupoperatie moest. Jaren later traint ze nog steeds bij dezelfde praktijk.

Met 72 jaar vond Caro Fysiomed via internet omdat ze heupklachten had. Misschien moest ze wel een operatie, maar gelukkig bleek dat niet nodig.

Nu, jaren later, zegt ze: “Ik train nu al jaren hier en ik ben eigenlijk weer goed mobiel.”

Caro schoof onlangs spontaan aan bij een gesprek met Jolanda van Berkum van Fysiomed. Ze kenden elkaar al een tijdje omdat Caro de praktijk jaren terug had begeleid met bedrijfskundige vraagstukken.

Haar verhaal laat zien hoe Fysiomed werkt. Gerichte marketing zodat mensen je vinden via Google en Socials. Een goede klik met een proactieve behandelaar die meedenkt. En een aanbod dat veel verder gaat dan alleen behandelen.

Fysiomed investeert ook in jonge kracht zoals Skip Belles als bedrijfskundige marketing medewerker. Ze denken vooruit en bouwen bewust aan hun praktijk.

Caro komt al jaren uit zichzelf terug. Geen operatie, wel mobiliteit. Een praktijk die laat zien hoe je klanten bindt door verder te kijken dan alleen de klacht.

Zo voorkom je operaties en bouw je een praktijk waar mensen graag blijven komen.

FysioFuture

Bij Fysiq Vision gebeurde iets moois.

Natascha, praktijkeigenaar, en haar team geloofden in commercie en kwalitatieve zorgproducten. Niemand was bang om te proberen en te testen.

Dit herkennen veel praktijkeigenaren. Je hebt een team vol ideeën en energie. Ze staan te trappelen om meer te doen dan alleen behandelen. Maar de stap van willen naar daadwerkelijk uitvoeren blijft lastig.

Natascha ziet veel kansen voor gezondheidsproducten in haar praktijk met focus op orthopedie en oncologie. Binnen de oncologie waren ze al gewend om naar elkaar te verwijzen en gebruikten ze Silo. Pinbetaling aan de balie en een abosysteem bestonden al.

De basis was er. Alleen de structuur en het vertrouwen ontbraken nog.

Al snel na de trainingsdag belde Sander van der Haar. Hij had een product voor sporters bedacht met mooie testapparatuur die goed betaalbaar was qua inkoop. De business case was snel uitgerekend.

Of hij dit mocht uitvoeren? Ja, natuurlijk! Hij dacht direct na over een performance-label binnen de praktijk.

Precies deze mindset maakt van een fysiopraktijk een gezondheidsbedrijf. Niet eindeloos overleggen, maar gewoon beginnen.

FysioFuture

Het probleem was niet wat ze hadden. Het probleem was wat ze ermee deden.

Inge Berg en Claudia de Rijk hebben een fysiopraktijk waar het al jaren goed gaat.

Veel ouderen, mensen met rugklachten en sporters met knieklachten zijn klanten van de praktijk.

Op de plank liggen producten die perfect bij deze doelgroepen passen. Maar het aanbieden zit nog niet in het systeem van de behandelaren. Ze durven wel, maar zijn nog niet gewend. Ook bij Inge zelf niet altijd, geeft ze toe.

Dit herkennen veel praktijkeigenaren. Je hebt een goed draaiende praktijk, maar er ligt zoveel potentieel onbenut. Producten en diensten die perfect passen bij je cliënten, maar die je niet structureel aanbiedt.

De mensen die de loopanalyses, gerichte Shockwave en groepstraining al doen, zijn heel enthousiast. Het werkt dus wel.

Nu maken ze duidelijke programma’s en een heldere klantreis. Behandelaren worden verantwoordelijk voor een doelgroep en per kwartaal bespreken ze de resultaten.

Kijk eens naar wat je al hebt liggen in je praktijk. Welke producten gebruik je niet en welke kennis blijft onbenut?

Je hoeft niet alles nieuw uit te vinden. Begin met wat er al is.

FysioFuture

Bij Fysiq Vision gebeurde iets moois.

Hoe breng je al die kennis over aan je cliënten?

Ze hadden producten als Reducept en Kana liggen. Marjolein had de 6 domeinen opleiding gedaan en gaf al leefstijladvies. De kennis en tools waren er.

Maar hoe implementeer je dat in de praktijk? Hoe vraag je een passend tarief voor leefstijlbegeleiding? Hoe begin je het gesprek over gezondheid in plaats van alleen klachten?

Dit herkennen veel praktijkeigenaren zoals Robin en Marjolein. Je hebt van alles in de kast liggen, opleidingen gevolgd, producten aangeschaft en kennis opgedaan. Maar de stap naar daadwerkelijk gebruik blijft lastig.

Robin en Marjolein werken in Heerle waar mensen bewust niet aanvullend verzekerd zijn. Hoge betaalbereidheid, wat perfect is voor wat zij willen. Toch liepen ze tegen dezelfde muur aan als veel collega’s. De shift maken van fysiopraktijk naar gezondheidsbedrijf.

Want dat is het eigenlijk. Je bent geen praktijk die wat extra’s doet, je wordt een gezondheidsbedrijf dat ook fysiotherapie biedt. Die verandering in denken maakt alles anders. Je aanbod, je tarieven en je gesprekken met cliënten.

Robin en Marjolein maken die stap nu. Hun praktijk wordt sterker en toekomstbestendiger. De kennis hadden ze al. Nu gebruiken ze die ook.

Klaar om je praktijk écht neer te zetten?

Plan een vrijblijvend gesprek. Binnen 30 minuten ontdek je wat een heldere identiteit voor jouw praktijk kan betekenen.

Medifactor

Medifactor

Klaar voor de volgende stap?

Wil je jouw fysiopraktijk winstgevend, aantrekkelijk en toekomstbestendig maken? Ontdek wat jouw praktijk kan opleveren met de juiste richting, structuur en begeleiding.